vrijdag 16 maart 2012

Verdriet omzetten naar iets goeds


Eindelijk heb je jouw droompaar gevonden: de mooiste pumps die je in tijden hebt gezien. Het kwam goed uit, aangezien vanavond het eindgala zal plaatsvinden. Eindelijk een gelegenheid om met die mooie jongen te dansen. En misschien zullen jullie lippen elkaar wel raken… Maargoed, de schoenen. Tot jouw grote opluchting hebben zij jouw maat nog en… ze passen! Je besluit een stukje te lopen en komt tot de ontdekking dat ze eigenlijk toch wel heel hoog zijn. Net toen je om wilde keren, ga je door je enkel. Dat wordt geen gala voor je vanavond…

Dit is natuurlijk een hele positieve blog. Toch is niemand altijd heel vrolijk, er komt altijd wel een moment dat je het even niet ziet zitten. Het overkomt iedereen weleens: je wordt gedumpt, je hebt je enkel gebroken op de dag van je eindgala, de liefde van jouw leven wijst je af of je verliest een dierbare. Het lijkt alsof jij je nooit mee gelukkig zou kunnen voelen, maar gelukkig ben ik er om jou te helpen.

Huil mee. Zet je zieligste film op, huil lekker mee en zet je eroverheen. Het klinkt hard, maar het zal wel helpen. Ik kropte al mijn gevoelens op en deed net of het mij niets kon schelen. Vrienden belden mij met de vraag of alles goed ging en ik zei standaard: ‘Ja, natuurlijk! Waarom niet?’. Dit was dus het domste wat ik ooit heb gedaan. Ik voelde mij tien kilo lichter nadat ik alles eruit gehuild had.

Haal wijze lessen uit je verdriet. Ben je gedumpt? Waarom? Was je te jaloers of deed je teveel je best? Dit zal jou helpen in je volgende relatie. Als je jouw voet hebt gebroken op een belangrijke dag of een dierbare hebt verloren, kan jij er natuurlijk moeilijk een wijze les uithalen. Probeer aan de mooie dingen te denken. Natuurlijk zal je hierom heel veel moeten huilen en natuurlijk is het heel lastig om je eroverheen te zetten, maar het kan even niet anders. Je hoeft je verdriet ook niet in één dag kwijt te raken, het mag best wat tijd kosten. Sla alleen niet door.

Schrijf het van je af. Blog, maak een gedicht of houd een dagboek bij: van je afschrijven is veel beter dan alles opkroppen. Als je kan zingen kan je er eventueel een liedje van schrijven (dat hielp voor Adele en Taylor Swift, geloof ik). Misschien scoor je wel een nummer 1 hit, net als hen.

Dan de belangrijkste tip: praat! Bel met je vrienden die je vertellen hoe tof je bent, dat jij wel weer naar een ander feest kunt gaan, dat jouw opa en oma een heel goed leven hebben gehad. Door te praten met anderen, wordt er doorgevraagd. Als je schrijft, schrijf je eigenlijk alleen wat er in jou opkomt. Wanneer anderen met je praten, zullen zij diepere vragen stellen. Hierdoor zal jij je ook helpen.

Dit is wat voor mij helpt, maar iedereen heeft natuurlijk wel zijn eigen trucjes. Wat helpt jou?

Angel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten