vrijdag 16 maart 2012

Veranderingen


De warme zonnestralen kaatsen via jouw slaapkamerraam op je gezicht en het gezang van de vogels werken als een natuurlijke wekker. Je haalt diep adem, om vervolgens de geur van verse broodjes te ruiken. Met de hoop dat er meer ochtenden als deze volgen, verlaat je jouw vertrouwde bed. Je sloft naar de woonkamer, nog na aan het genieten van deze mooie ochtend, om vervolgens op de bank te ploffen. Dit ging echter niet als gepland: de bank was weg en jij plofte op de grond. Je ging er zo vanuit dat alles op zijn plek stond, dat je geen oog had voor de meubilair in de woonkamer. Want.. veranderingen zijn eigenlijk alleen maar slecht, nietwaar?

Natuurlijk zie ik meteen dat de woonkamer veranderd is, maar mijn leads moeten natuurlijk wel de aandacht trekken. Stiekem ben ik bang voor veranderingen. Ik gebruik het liefst altijd dezelfde tandpasta, loop minstens tien jaar rond met hetzelfde kapsel en ben trouw aan mijn Converse gympen. Mijn vader probeert mij regelmatig over te halen om eens aan een ander merk gympen te beginnen, maar ik wil niet anders. Op hakken lopen kan ik niet, omdat ik dat nooit heb geoefend. Mijn gympen voelen veel te vertrouwelijk. Ik maak het liefst gebruik dezelfde paskamer, als ik überhaupt zin heb om mijn kleren te passen en ook op mijn werk gebruik ik het liefst dezelfde kluis. Als mijn vrienden naar de kapper zijn geweest, heb ik altijd de meeste tijd nodig om te wennen. Ik heb sinds ik klein was nooit felle kleuren gedragen, wat ervoor zorgt dat ik mij nu uiterst oncomfortabel voel in een andere kleur dan zwart, grijs, wit of bruin.

Waar dit vandaan komt, weet ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met het gevoel van veiligheid, dat ik zeker weet dat het allemaal goed zit. Mijn vrienden proberen me regelmatig een ander merk aan te smeren en ook voor mijn verjaardag krijg ik vaak genoeg expres spullen uit mijn comfort zone. Vind ik dit vervelend? Ja. Het gebaar? Geweldig. Het is geen angst voor veranderingen, maar wat ik nu allemaal heb voelt gewoon lekker vertrouwd. Het voelt als thuis!

Hoe sta jij tegenover veranderingen?

Angel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten