vrijdag 16 maart 2012

'Nee' zeggen

Daar sta je dan, met knikkende knieën voor de klas. De mensen met wie je in het groepje zit hadden besloten dat jij het beste presenteert, terwijl je er eigenlijk niet zoveel van bakt. ‘Maar de vorige keer heb ik ook al gepresenteerd!’, probeer je nog duidelijk te maken. ‘Dat deed je zo goed, dat je het nog een keer mag doen. Of doe je het liever niet?’ Zuchtend besloot je het maar te doen. Zo vaak vragen ze toch niets aan je?


Herkenbaar? In het artikel over onzekerheid heb ik al door laten schemeren dat ik niet zo goed nee kan zeggen. Ik ben altijd bereid om mensen te helpen en verwacht eigenlijk hetzelfde terug. Toch is dat eigenlijk niet zo slim, aangezien er ook genoeg mensen zijn die doen wat het beste voor hen is. Goh, zal je denken. Ik ben een typische ja-zegger en dit beïnvloedt mijn dagelijks leven meer dan ik had gehoopt. ‘Kan je voor me werken?’ Natuurlijk! ‘Kan je dit en dat voor me doen?’ Geen probleem. Het is immers geven en nemen. ‘Kan je dit en dat morgen af hebben?’ Ik offer wel een paar uurtjes slaap op!

Totdat ik een keer ziek ben. Het meisje voor wie ik altijd inval, is de eerste die ik bel. ‘Kan je voor me werken? Ik voel me niet zo lekker…’ Voordat ik een datum had genoemd, dit is echt waar, zei ze al: ‘Ik heb eigenlijk geen tijd’. Nu snap ik dat zij het heel druk zal hebben, maar ik had nog niet eens een datum genoemd. 

Natuurlijk zijn er ook mensen die het ja-zeggen van mijn onwijs waarderen. Zo word ik regelmatig gebeld door vriendinnen die zin hebben om iets leuks te doen en doen zij ook wat voor mij terug. Met mijn zus kijk ik regelmatig leuke films en met mijn vader ga ik regelmatig spontaan uit eten. Kijk, ja zeggen geeft ook heel veel!

Ben jij ook een typische ja-zegger of geef jij duidelijk jouw grens aan?

Liefs,

Angel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten