vrijdag 16 maart 2012

Complimenten


Diep in gedachten zit je naar je droomprins te staren. Zal hij vandaag eindelijk tegen je praten? En.. wat zal hij tegen jou zeggen? Je fantaseert: ‘Wat zit je haar leuk,’ en zinnen als ‘Lekker ding, wat zie je er leuk uit vandaag.’ Opmerkingen die erop lijken, zouden ook wel mooi meegenomen zijn. Dat klinkt allemaal heel geweldig, totdat jouw droomprins opstaat en zich richting jou waant. ‘Wat heb je mooie kijkers,’ hoor je hem zeggen. Wauw, dat was raar. Ben je zo obsessief dat jij zelfs zijn stem hoort? Terwijl je jouw hoofd optilt om naar hem te kijken, zie jij een glimlach op zijn gezicht verschijnen. ‘Sorry?’ Hoorde je dat nou goed? ‘Ik zei dat je mooie kijkers hebt,’ knipoogt hij nogmaals. ‘Stelt niets voor joh, die van haar zijn mooier,’ zeg je, terwijl je naar het mooiste meisje van de klas wijst.

Complimenten aannemen is niet mijn ding, ik vind het grotendeels maar eng en ongemakkelijk. Ik vind het echter wel geweldig om anderen de hemel in te prijzen. Wanneer ik iets leuk vind, vertel ik het met liefde! Ik vind het geweldig om mensen te zien stralen, om hen gelukkig te zien. Ik heb een onzekere vriendin en wanneer ik haar complimentjes geef, zie ik haar de rest van de dag helemaal stralen. Misschien ben ik te zorgzaam, maar ik probeer haar iedere dag wel een dosis zelfvertrouwen te geven. Dit is al aan het helpen, aangezien zij ook steeds kleurrijkere kleren aan begint te doen. Ook was zij net als ik, zij wuifde alle complimentjes weg en deed of het niets voorstelde. Tegenwoordig accepteert zij ze als steeds sneller. Ik vind het mooi om te zien dat mijn kleine dingen haar helpen om zekerder van zichzelf te worden. Zo geef ik haar op mijn manier meer dingen mee.

Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat mijn vrienden mijn complimenten eerder accepteren dan mijn vriendinnen. Tevens heb ik ook ontdekt dat mijn vriendinnen complimenten over haar en make-up moeilijker accepteren dan wanneer ik wat zeg over kleding en schoenen. Jongens vinden naar mijn idee alles best. Ik merk wel dat zij zich iets fijner voelen wanneer ik hen een compliment heb gegeven. Dit is voornamelijk een reden dat ik ze geef. Mensen zijn naar mijn idee veel te onzeker tegenwoordig en als ik een steentje bij kan dragen aan het zekerder worden, doe ik het graag.

Hoe ben jij met complimentjes? Geef jij ze ook liever of vind jij het leuker om ze te krijgen?

Angel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten