vrijdag 16 maart 2012

Mensenkennis


Die leuke jongen van de klas heeft je eindelijk meegevraagd naar het eindexamenbal. Nooit gunde hij jou een blik waardig en zijn vrienden deden eigenlijk niets anders dan jou pesten. Regelmatig vond je kauwgom van hen in jouw haar en zij hadden vaak pijnlijke bijnamen voor jou bedacht. Toch vertrouwde je hem, omdat hij altijd zo eerlijk overkwam. Die speciale avond? Die zou je eigenlijk toch het liefst vergeten. Nog nooit ben jij zó vernederd.

Eerlijk is eerlijk: ik ben zeer naïef. Regelmatig word ik voorgelogen of op het verkeerde been gezet, zonder er wat van te leren. Ik zie vaak het goede in anderen, ook al hebben sommigen misschien wat kwadere intenties dan ik denk.

Toen ik vorig jaar bijvoorbeeld naar het treinstation liep van Diemen Zuid, werd ik achtervolgd door een man op een fiets. Ik besloot langzamer te lopen, om te kijken of hij mij echt achtervolgde. Achteraf best dom, realiseer ik mij nu. Nadat ik zag dat hij naast me ging fietsen, dacht ik in de eerste instantie dat hij het gezellig vond met me te praten. Dat hij me aardig vond, ook al kende hij mij niet. Ik kwam maar niet van hem af. Ook stelde hij van die vage vragen (die ik nog eerlijk antwoordde ook), waardoor ik langzamerhand wist dat ik van hem af moest komen. Het was zo stom, omdat ik wel weet wat ik hoor te doen, maar op het moment zelf alsnog eerlijk antwoord gaf. Gelukkig kwam mijn beste vriend, die deed alsof hij mijn vriend was, om me mee te sleuren naar de trein.

Hij had mij een hele preek gegeven: ‘Waar was je mee bezig? Zag je niet waar hij op uit was?’. Hierop antwoordde ik zo naïef als je maar kan zijn: ‘Ja, ik dacht dat hij me aardig vond. Maar wel apart dat hij met me wilde gaan winkelen in Amsterdam, ondanks ik geen geld had. Hij wilde alles betalen,’ Hierna schoot hij echt uit zijn slof. ‘Wat had je gedaan als ik je niet had gezien?’.

Het leuke is dat ik verplicht ben om stage te lopen in het buitenland. Ik ben dan vijf maanden helemaal alleen, ver weg van mijn familie en vrienden. Wie heeft dan die mensenkennis? Wie behoedt mij dan voor de foute types? Misschien is het juist wel goed dat ik mij dan een paar keer brandt, zodat ik dan geen anderen nodig heb om mij te behoeden. Dat ik wanneer ik weer terug ben, mijzelf kan beschermen.

Hebben jullie een goede mensenkennis?

Liefs,

Angel

Geschreven voor: http://www.justsemir.nl/mensenkennis/

1 opmerking:

  1. Wow zo ik zou echt niet langsaam kunnen lope als ik weet dat er iemand achter me aanzit haha
    Ik ben echt zo iemand die metheen het engste begint te denken op zo moment:P

    BeantwoordenVerwijderen